Pegawai Yang Dinilai dikehendaki mencatatkan tahap kebolehannya dalam menguasai sesuatu bahasa sama ada secara lisan atau tulisan. Fasih bermaksud kebolehan bertutur dengan baik dan lancar dari segi tatabahasa. Manakala kebolehan menulis adalah berdasarkan kecekapan menulis dengan menggunakan tatabahasa dan persembahan yang baik.
11.4. Kursus, Latihan dan Seminar (Bahagian IV)
11.4.1 Kursus, latiban dan seminar yang telah dihadiri
Kursus dan latihan yang dimaksudkan ialah kursus dan latihan jangka pendek
(kurang daripada 6
bulan) termasuk seminar dan pembentangan kertas kerja dalam tahun yang
dinilai. Kursus dan latihan
jangka panjang meliputi kursus di peringkat sijil, diploma, ijazah dan
kursus kepakaran. Sekiranya
kursus dan latihan itu melampaui tahun penilaian, Pegawai Yang Dinilai
hendaklah menyatakan
tempoh sebenar ianya diadakan.
11.4.2 Kursus dan latihan yang diperlukan
Kursus dan latihan yang diperlukan bermaksud keperluan Pegawai Yang Dinilai
bagi meningkatkan
pengetahuan, kemahiran dan pembangunan diri berhubung dengan pelaksanaan
tugasnya sekarang
dan di masa hadapan. Pegawai Yang Dinilai sendiri hendaklah menyatakan
kursus dan latihan yang
diperlukan serta menyatakan sebab-sebab ianya diperlukan.
11.5 Perbincangan, Bimbingan dan Dorongan (Bahagian V)
11.5.1 Maklumat di Bahagian V (1) diperlukan untuk
mengetahui sejauh mana perbincangan mengenai
kerja dan peribadi berhubung dengan pelaksanaan tugas diadakan di antara
Pegawai Yang Dinilai
dengan Pegawai Penilai atau pegawai atasan yang lain. Pegawai Yang Dinilai
adalah digalakkan
berjumpa dan berbincang dengan Pegawai Penilai untuk mendapatkan nasihat
dan bimbingan
sekiranya menghadapi masalah dalam melaksanakan tugas-tugasnya. Ini juga
akan membantunya
menjalin.hubungan kerja yang rapat di samping mengelakkan perselisihan
faham mengenai keutamaan
dan keperluan kerja sebenar.
11.5.2 Maklumat di Bahagian V (2) adalah diperlukan
dengan andaian bahawa nasihat, bimbingan dan
dorongan oleh Pegawai Penilai dan pegawai atasan yang lain akan membantu
Pegawai Yang Dinilai
dalam memperbaiki serta mempertingkatkan prestasi kerjanya dalam tahun
yang dinilai. Dengan itu,
Pegawai Penilai dan Pegawai Penilai Semula hendaklah meluangkan masa untuk
mengadakan sessi
perbincangan bagi tujuan ini.
11.5.3 Maklumat di Bahagian V (3) adalah untuk
mengetahui sejauh mana Ketua Jabatan dan pegawai
atasan yang lain termasuk Pegawai Penilai mengadakan sessi perbincangan
berkaitan dengan
perancangan strategik Jabatan seperti penentuan semula arah haluan, perubahan
dasar dan program
selaras dengan keperluan semasa. Selain dari itu sessi dialog ini juga
bertujuan untuk membincangkan
langkah-langkah yang sesuai bagi mempertingkatkan produktiviti dan kualiti
kerja Bahagian, Jabatan
dan Kementerian keseluruhannya.
11.6 Kesesuaian Penempatan (Bahagian VI)
11.6.1 Kesesuaian penempatan yang dimaksudkan ialah
kesesuaian tempat kerja, bidang kerja dan
persekitaran kerja. Bidang kerja yang dimaksudkan ialah satu bidang tugas
khusus dalam sesuatu
perkhidmatan. Ini termasuk jenis tugas seperti perancangan, penyelidikan,
penggubalan dan
pelaksanaan dasar dan operasi dalam bidang tertentu. Tempat kerja bermaksud
lokasi tempat kerja
di mana seseorang pegawai bertugas sama ada di Ibu Pejabat, Bahagian, Cawangan
atau Unit di
peringkat Persekutuan, Negeri, Wilayah atau Daerah. Persekitaran kerja
bermaksud suasana kerja
dari segi perhubungan dengan rakan sejawat, pegawai atasan dan pegawai
bawahan, termasuk
kekerapan berinteraksi dengan pelanggan ia.itu sama ada orang awam, ahli
perniagaan, pegawai di
Jabatan lain, ahli-ahli politik, badan-badan sukarela atau agensi luar
negeri.
11.6.2 Maklumat ini penting sebagai maklumbalas
kesesuaian pegawai di jawatan dan bidang kerjanya
sekarang untuk digunakan bagi perancangan kemajuan kerjaya pegawai berkenaan.
Oleh itu,
maklumat yang tepat dari Pegawai Yang Dinilai adalah dikehendaki.
11.7
Penetapan Sasaran Kerja Tahunan, Kajian Semula Pertengahan Tahun
dan Pencapaian Sebenar (Bahagian VII)
Penetapan sasaran kerja tahunan, kajian semula pertengahan tahun dan penilaian
pencapaian sebenar adalah merupakan tiga rangkaian aktiviti penting bagi
mengukur prestasi Pegawai Yang Dinilai. Sasaran kerja tahunan ini hendaklah
ditetapkan melalui perbincangan bersama di antara Pegawai Yang Dinilai
dengan Pegawai Penilai setelah mengambilkira rancangan Jabatan. Sasaran
kerja tahunan boleh ditetapkan dalam bentuk rancangan kerja Pegawai
Yang Dinilai
seperti projek, aktiviti, perkhidmatan dan barangan yang boleh diukur dari
segi kuantiti, kualiti, kos dan masa. Sasaran kerja tahunan yang ditetapkan
hendaklah realistik dan boleh dicapai dengan menggunakan sumber-sumber
yang ada. Bagi tujuan sasaran kerja tahunan, kajian semula pertengahan
tahun dan penilaian pencapaian kerja sebenar sepanjang tahun hendaklah
menggunakan Borang SKT 1 atau SKT 2 yang mana berkenaan. Contoh-contoh
Borang SKT yang telah diisikan adalah seperti di Lampiran
'E' hingga 'E3'. Huraian mengenai butiran Borang SKT mengikut tajuk
tertentu adalah seperti berikut :
11.7.1 Tugas Utama
(i) Tugas Utama merupakan bidang kerja penting
yang menjadi tumpuan utama pegawai dari
segi fikiran, masa, kepakaran, tenaga dan penggunaan sumber-sumber lain
berdasarkan
jawatan yang disandangnya.
(ii) Tugas Utama adalah penting dalam menentukan
jenis dan tahap sasaran kerja tahunan
seseorang pegawai. Secara umum Tugas Utama pegawai JUSA, adalah tertumpu
kepada
perancangan, penggubalan dan penilaian dasar dan strategi serta penyelarasan
dan penilaian
pelaksanaan program-program.
(iii) Pegawai Kumpulan Gred Khas mempunyai tugas-tugas
utama dalam bidang kepakaran
mereka dari segi menerajui penyelidikan, penemuan dan aplikasi dalam bidang
kepakaran
masing-masing seperti perbidanan dan sakitpuan, orthopedik, jantung, mata
dan bius.
(iv) Pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional
pada amnya mempunyai tugas-tugas utama
dalam perancangan, pelaksanaan, pengesanan dan penilaian projek-projek
serta membantu
dalam penggubalan dasar-dasar awam. Di antara contoh Tugas Utama pegawai
kumpulan ini
ialah merekabentuk bangunan oleh Arkitek, pengurusan pembinaan jalan raya
oleh jurutera
Awam, penyelidikan perhutanan oleh Pemelihara Hutan dan tugas-tugas pendidikan
oleh
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah.
(v) Pegawai Kumpulan Sokongan (I) pula mempunyai
Tugas Utama yang berkaitan dengan
kerja-kerja operasi, penyeliaan dan penguatkuasaan. Di antara contoh Tugas
Utama bagi
pegawai Kumpulan ini ialah pengutipan hasil cukai oleh Pegawai Kastam,
pemerosesan baucer
oleh Pembantu Tadbir Kewangan dan penyeliaan kerja di tapak projek perumahan
oleh
Pembantu Teknik.
(vi) Pegawai Kumpulan Sokongan (II) mempunyai Tugas
Utama dalam pelaksanaan tugas
berbentuk fizikal dan 'routine'. Contoh Tugas Utama bagi Kumpulan ini termasuklah
penghantaran surat dan mencari fail oleh Pembantu Am Rendah, memandu kenderaan
oleh
Pemandu, mengemudi bot oleh jurumudi dan tugas-tugas bantuan di wad oleh
Atendan
Hospital.
(vii) Pegawai Yang Dinilai dikehendaki menyenaraikan tidak lebih daripada 5 Tugas Utama.
11.7.2 Peratusan Masa Ditumpukan
Penentuan peratusan masa yang diluangkan bagi Tugas Utama ini adalah bertujuan
mempastikan
tugas-tugas yang penting dan kritikal diberi tumpuan yang sewajarnya. Berasaskan
Tugas Utama dari
segi keutamaan dan masa pelaksanaan yang telah dipersetujui oleh Pegawai
Penilai dan Pegawai Yang
Dinilai, maka Tugas Utama itu hendaklah diberi peruntukan peratusan masa
yang akan diambil oleh
Pegawai Yang Dinilai dalam melaksanakan tugas-tugas tersebut. Pegawai Yang
Dinilai hendaklah
menganggarkan peruntukan masa itu berdasarkan minggu dan bulan dalam melaksanakan
tugas
berkenaan.
11.7.3 Sumber Di bawah Kawalan
(i) Kebolehan dan keberkesanan Pegawai Yang Dinilai
melaksanakan tugasnya mengikut sasaran
kerja tahunan bergantung kepada sumber-sumber yang ada padanya seperti
kewangan,
peralatan, maklumat, bilangan dan kualiti personel serta kebijaksanaannya
mengurus dan
menggembleng sumber-sumber tersebut.
(ii) Pegawai Yang Dinilai dikehendaki mencatat
secara ringkas sumber-sumber di bawah
kawalannya pada masa penetapan sasaran kerja tahunan dibuat, semasa kajian
semula
pertengahan tahun dan pada penghujung tahun penilaian untuk membantu dalam
memberi
penjelasan sama ada melebihi, memenuhi atau tidak mencapai sasaran kerja
tahunan yang
ditetapkan.
11.7.4 Sasaran Kerja Taburan Yang Ditetapkan
Sasaran kerja tahunan yang ditetapkan hendaklah mempunyai ciri-ciri berikut :
(i) jenis dan skop kerja yang akan dilaksanakan dalam tahun penilaian;
(ii) kumpulan sasaran atau pelanggan;
(iii) piawaian pengukuran kerja sama ada dalam
hitungan berdasarkan kuantiti,
kualiti, kos dan masa; dan
(iv) sumber yang akan digunakan seperti kewangan, peralatan,
maklumat serta
bilangan dan kualiti personel.
Contoh sasaran kerja tahunan adalah seperti berikut :
(a) Pengarah Jabatan Perumaban Negara, Negeri Selangor
Melaksanakan 10 projek perumahan kos rendah berjumlah 3,000 unit di Daerah
Petaling
dan Hulu Langat dalam tahun 1994 untuk keluarga yang berpendapatan
tidak melebihi
RM750 sebulan. Kos seunit rumah hendaklah tidak melebihi RM21,000
dengan menggunakan
rekabentuk dan bahan-bahan yang ditetapkan serta menggunakan sumber-sumber
lain yang
diperuntukkan.
(b) Timbalan Pengarah Pendidikan Negeri Perak
Menganjurkan Kursus Bina Semangat bagi meningkatkan daya kepimpinan dan
semangat
kerjasama untuk 1,000 orang guru-guru sekolah menengah di Negeri Perak.
Setiap kursus
hendaklah diadakan selama 2 minggu dengan peruntukan keseluruhan sebanyak
RM350,000.
Kursus ini hendaklah diadakan di antara bulan Januari sehingga Oktober
1993 dengan
menggunakan sumber-sumber yang ada.
(c) Pembantu Tadbir (Perkeranian) Kewangan
I Bahagian Pentadbiran
dan Kewangan Jabatan Perkhidmatan Awam
Memproses baucer tuntutan lebih masa dan perjalanan bagi 300 orang pegawai
dalam
seminggu dari tarikh penerimaan daripada Bahagian-bahagian berkenaan.
(d) Pembantu Am Rendah (Pencari Fail) di Cawangan Jalan, Jabatan Kerja Raya
Menjaga dan menentukan 2500 fail disimpan dengan teratur serta dapat mencari
fail-fail yang
dikehendaki dalam tempoh tidak lebih daripada 5 minit setiap kali diminta.
11.7.5 Kajian Semula Pertengahan Tahun
Sasaran kerja yang telah ditetapkan di awal tahun hendaklah dikaji pada
pertengahan tahun untuk
mengetahui kemajuan pelaksanaan kerja Pegawai Yang Dinilai. Sekiranya kemajuan
pelaksanaan
projek dan aktiviti tidak mencapai tahap yang ditetapkan untuk tempoh itu,
maka Pegawai Yang
Dinilai bersama Pegawai Penilai hendaklah mengenalpasti punca-punca yang
menyebabkan sasaran
kerja tidak tercapai serta menyatakan langkah-langkah untuk memperbaiki
pencapaian sasaran kerja
yang telah ditetapkan bagi baki tahun yang dinilai. Hanya dalam keadaan
di mana sasaran kerja
didapati tidak realistik, maka sasaran kerja tahunan bolehlah diubah. Pegawai
Yang Dinilai hendaklah
mencatatkan semua tindakan utama yang diambil di dalam Borang SKT.
11.7.6 Pencapaian Kerja Sebenar Dalam Tahun
Yang Dinilai dan Ulasan
Oleh Pegawai Yang Dinilai
Dalam bulan Oktober tahun penilaian, Pegawai Yang Dinilai dikehendaki mencatatkan
pencapaian.
kerja tahunan sebenar setelah dibandingkan dengan sasaran kerja yang ditetapkan.
Pegawai Yang
Dinilai hendaklah membuat ulasan sekiranya sasaran kerjanya tidak dicapai.
Segala tindakan susulan
yang perlu diambil bagi menyiapkan kerja yang masih belum disempurnakan
sepenuhnya hendaklah
dicatatkan. Pegawai Yang Dinilai dikehendaki mencatatkan juga pencapaian
kerja sebenar dalam
tahun yang dinilai setelah berbincang dengan Pegawai Penilai.
11.8 Kegiatan dan Sumbangan (Bahagian VIII)
11.8.1 "Kegiatan dan Sumbangan" bermaksud penglibatan
Pegawai Yang Dinilai di dalam aktiviti-aktiviti
sukarela di luar tugas rasmi seperti sukan, pertubuhan atau sumbangan kreatif
(misalnya penulisan,
kesenian dan penemuan) yang memberi faedah kepada organisasi, masyarakat
atau negara.
11.8.2 Aspek penilaian ini diberi penekanan untuk
menggalakkan anggota Perkhidmatan Awam bergiat
cergas di dalam aktiviti-aktiviti berkenaan supaya mereka berinteraksi
dan menjalin hubungan erat
sesama anggota organisasi Perkhidmatan Awam serta dengan masyarakat umum
dan sektor swasta,
selaras dengan konsep masyarakat penyayang dan Dasar Persyarikatan Malaysia.
11.8.3 Bagi memupuk dan menggalakkan daya kreatif
dan inovatif di kalangan Anggota Perkhidmatan
Awam, pegawai yang mempunyai kualiti ini akan diberi pengiktirafan sewajarnya.
Daya kreatif dan
inovatif ini tiada batasannya dan meliputi sebarang aktiviti, daya pernikiran
dan daya cipta yang boleh
menghasilkan keluaran barangan, perkhidmatan atau sistem yang memberi manfaat
kepada
masyarakat, bangsa dan negara. Di antara bentuk usaha kreatif ialah penemuan-penemuan
baru
dalam bidang pertanian, peralatan, kimia dan teknologi. Kreativiti dan
inovasi dalam bidang
perkhidmatan dan sistem termasuklah teknik pembelajaran, sebaran am dan
pengangkutan.
11.8.4 Pegawai Penilai dan Pegawai Penilai Semula
hendaklah memberi markah berasaskan peringkat
penglibatan seperti di peringkat Unit/Bahagian/Kampung/Taman Perumahan
atau Jabatan/
Daerah/Negeri/Perkhidmatan atau Negara/Antarabangsa. Penentuan markah bagi
tiap-tiap
penglibatan itu bergantung kepada peranan yang dimainkan dan jawatan yang
disandang di dalam
aktiviti-aktiviti berkenaan. Sebagai contoh, kegiatan dan sumbangan
di peringkat-peringkat
berkenaan adalah seperti berikut :
(i) Kegiatan Dan Sumbangan Dalam Pertububan Di
Peringkat Unit/Bahagian
Kampung/Taman Perumaban (1-3 Markah)
(a) Seorang pegawai yang menjadi Pengerusi
Persatuan Ibu Bapa/Guru (PIBG)
sebuah sekolah diberi markah 3;
(b) Ahli jawatankuasa Induk PIBG diberi markah 2; dan
(c) Ahli jawatankuasa Kecil PIBG diberi markah 1;
(ii) Kegiatan Dan Sumbangan Dalam Bidang Sukan di Peringkat
Negara/Antarabangsa (7-10Markah)
(a) Seorang pegawai yang mewakili negara di
peringkat antarabangsa seperti di
pertandingan Piala Thomas atau Olimpik dan berjaya mendapat salah satu
daripada
3 jenis pingat (emas, perak atau gangsa) diberi markah 10;
(b) Seorang pegawai yang mewakili negara di
peringkat wilayah seperti Sukan Asia
Tenggara dan berjaya mendapat salah satu daripada 3 jenis pingat (emas,
perak atau
gangsa) diberi markah 9;
(c) Seorang pegawai yang mewakili negara dalam
pertandingan di antara 2 buah negara
seperti pertandingan di antara Malaysia dengan Thailand dan mendapat salah
satu
daripada 3 jenis pingat (emas, perak atau gangsa) diberi markah 8; dan
(d) Seorang pegawai yang mewakili negara dalam
mana-mana pertandingan antarabangsa
di atas dan tidak mendapat sebarang pingat diberi markah 7.
(iii) Kegiatan Dan Sumbangan Dalam Bidang Kreativiti
di Pelbagai Peringkat
(1-10 Markah)
(a) Pegawai yang menyumbangkan penulisan sebuah
buku yang penerbitan atau
pengedarannya di peringkat negara atau antarabangsa diberi markah antara
9-10;
(b) Pegawai yang menyumbangkan sebuah makalah
ilmiah dalam sebuah jernal yang
penerbitan atau pengedarannya di peringkat negara atau antarabangsa diberi
markah
7-8;
(c) Pegawai yang menyumbangkan sebuah penulisan
makalah ilmiah dalam sebuah
penerbitan berkala yang penerbitan atau pengedarannya dibuat di peringkat
Jabatan/
Daerah/Negeri/Perkhidmatan diberi markah 4-6; dan
(d) Pegawai yang menyumbangkan sebuah penulisan
makalah dalam sebuah penerbitan
berkala yang pengedarannya dibuat di peringkat Unit/Bahagian/Kampung/Taman
Perumahan diberi markah 1-3.
Maksud "Kegiatan dan Sumbangan" di Bahagian ini adalah sama bagi semua Borang.
11.9 Penghasilan Kerja (Bahagian IX)
11.9.1 "Penghasilan Kerja" ialah jumlah hasil pengeluaran
atau agregat 'output' oleh seseorang anggota
merangkumi hasil kerja yang boleh diukur dalam bentuk kuantitatif dan kualitatif
dalam tahun
penilaian. Bahagian ini adalah yang terpenting di dalam penilaian prestasi
anggota kerana ianya
mempunyai kaitan secara langsung dalam pencapaian objektif organisasi.
Aspek ini juga
mencerminkan kecekapan dan keberkesanan penggunaan sumber yang ada dalam
kawalannya.
Oleh itu, Pegawai Penilai hendaklah merujuk kepada Borang SKT Pegawai Yang
Dinilai semasa
membuat penilaian bagi aspek ini.
11.9.2 Aspek "Penghasilan Kerja" ini mengandungi
5 kriteria [kecuali Borang JPA (Prestasi)
5/93] iaitu
Kuantiti Hasil Kerja, Mutu Kerja, Kekesanan Kos, Ketepatan Masa dan Pelaksanaan
Peraturan
dan Arahan Pentadbiran. Pengukuran "Penghasilan Kerja" hendaklah dibuat
berdasarkan:
(i) Kuantiti Hasil Kerja
(a) "Kuantiti Hasil Kerja" ialah unit keluaran
atau perkhidmatan yang dihasilkan oleh
seseorang anggota dalam tahun yang dinilai berbanding dengan sasaran kerja
tahunan
dari segi kuantiti yang ditetapkan; dan
(b) kriteria ini boleh diukur bagi keluaran
berbentuk fizikal dan perkhidmatan dengan
menggunakan pengukuran seperti bilangan unit, berat, luas, panjang, dan
ukuran
isi padu.
Pengeluaran berbentuk perkhidmatan boleh dikesan melalui petunjuk-petunjuk
kualiti seperti
perkhidmatan yang cepat, cekap dan berkesan. Maksud kriteria ini berbeza
mengikut peringkat,
kumpulan, peranan dan tanggungjawab seseorang Anggota Perkhidmatan Awam.
Kelainan dari segi
maksud kriteria ini adalah seperti dalam jadual berikut :
|
|
(JUSA)
|
Hasil kerja berbanding dengan
sasaran kerja yang ditetapkan dari segi penggubalan dan pengurusan dasar, perancangan dan penyelarasan pelaksanaan program, projek dan aktiviti. |
(Gred Khas)
|
Hasil kerja berbanding dengan
sasaran kerja yang ditetapkan dari segi pelaksanaan dasar, perancangan dan pelaksanaan program serta penyelarasan projek dan aktiviti. |
(Pengurusan & Profesional)
|
Hasil kerja berbandinng dengan
sasaran kerja yang ditetapkan dari segi perancangan/pelaksanaan dan penyelarasan program, projek atau aktiviti. |
(Sokongan I) |
Hasil kerja berbanding dengan
sasaran kerja yang ditetapkan dari segi pelaksanaan projek dan aktiviti. |
(Sokongan II) |
Hasil kerja berbanding dengan
sasaran kerja yang ditetapkan dari segi pelaksanaan aktiviti dan tugas. |
"Mutu Kerja" bererti tahap kualiti yang dihasilkan berbanding dengan tahap
yang ditetapkan.
Maksud kriteria ini adalah sama bagi semua Borang. Penilaian ke atas kriteria
ini hendaklah juga
berlandaskan kepada perkara-perkara berikut
(a) bagi keluaran kerja berbentuk fizikal,
"Mutu Kerja" bermaksud tahap pencapaian mutu
berbanding dengan piawaian pengukuran kerja yang ditetapkan. Sebagai contoh,
bagi mutu
kerja seorang jurutaip bermaksud hasil menaip yang tiada sebarang kesilapan
ejaan, susunan
baris dan perenggan yang teratur serta kemas dan bersih. Bagi keluaran
kerja berbentuk
perkhidmatan, mutu kerja bermaksud tahap pencapaian mutu kerja berbanding
dengan
ciri-ciri kualiti kerja yang diharapkan sesuai dengan taraf dan gred jawatan
pegawai
berkenaan. Sebagai contoh, bagi seorang jururawat yang bertugas di wad
hospital, ciri-ciri
mutu kerjanya boleh diukur melalui layanan yang mesra dan kesabaran terhadap
pesakit serta
pelawat dan menjaga peraturan-peraturan kebersihan di dalam wad;
(b) penilaian hendaklah berasaskan ketepatan,
kesempurnaan, penerimaan, keberkesanan,
pencapaian objektif dan hubungkaitnya dengan matlamat tugas; dan
(c) "Mutu Kerja" juga perlu dikaitkan dengan
produktiviti dalam erti kata dapat memenuhi
kehendak pelanggan seperti perkhidmatan yang cepat, boleh dipercayai, tiada
kesilapan,
bersopan-santun dan mengutamakan keselamatan.
Kriteria ini mempunyai maksud yang sama bagi semua Borang.
(iii) Keberkesanan Kos
(a) "Keberkesanan Kos" bermaksud kos sebenar
sumber-sumber yang digunakan dalam
menghasilkan keluaran barangan atau perkhidmatan sebenar berbanding dengan
sasaran kos
dan keluaran barangan atau perkhidmatan yang ditetapkan.
(b) Kos pengeluaran barangan atau perkhidmatan
boleh diukur dengan menjumlah harga sumber
yang digunakan seperti kos-kos saraan tenaga manusia, peralatan dan kewangan
(pinjaman/
faedah).
(c) Penghasilan kerja dari segi kos boleh ditentukan
melalui perbandingan di antara kos sebenar
yang diperuntukkan pada awal tahun dan perbelanjaan sebenar pada penghujung
tahun.
Kriteria ini mempunyai maksud yang sama bagi semua Borang dan ianya adalah
penting bagi
menjimatkan perbelanjaan jabatan-jabatan Kerajaan serta meningkatkan produktiviti.
(iv) Ketepatan Masa
"Ketepatan Masa" ialah kebolehan seseorang anggota melaksanakan tugas dalam
tempoh
yang ditetapkan. Kebolehan ini boleh dilihat dari segi kecekapan pegawai
dalam menyiapkan
kerja yang dipertanggungjawabkan kepadanya dan kebolehan merancang dan
menjadualkan
kerja mengikut keutamaan. Maksud kriteria ini adalah sama bagi semua Borang.
(v) Pelaksanaan Peraturan dan Arahan Pentadbiran
"Peraturan dan Arahan Pentadbiran" termasuk semua perintah-perintah, peraturan-peraturan
perkhidmatan dan lain-lain peraturan atau arahan yang dikeluarkan oleh
Kerajaan dari semasa
ke semasa. Pada keseluruhannya penilaian bagi kriteria ini ditumpukan kepada
kebolehan
menghayati dan melaksanakan peraturan-peraturan dan arahan pentadbiran.
Kesemua Borang,
kecuali Borang JPA (Prestasi) 5/93,
mempunyai kriteria ini dengan kelainan maksud seperti
berikut :
|
|
(JUSA)
|
Kebolehan menghayati dan melaksanakan
dasar, peraturan-peraturan dan arahan- arahan pentadbiran bagi memaju dan meningkatkan prestasi organisasi dan perkhidmatan awam. |
(Gred Khas)
|
Kebolehan menghayati dan melaksanakan
peraturan-peraturan dan arahan- arahan pentadbiran serta sistem dan prosedur berkaitan dengan perkhidmatannya bagi memaju dan meningkatkan prestasi organisasinnya. |
(Pengurusan & Profesional)
|
Kebolehan menghayati dan melaksanakan
peraturan-peraturan, arahan-arahan pentadbiran dan prosedur bagi memaju dan meningkatkan prestasi organisasi, bahagian atau unitnya, mana yang berkenaan. |
(Sokongan I)
|
Kebolehan melaksanakan peraturan-
peraturan, arahan-arahan pentadbiran dan prosedur bagi memaju dan meningkatkan prestasi organisasi, bahagian atau unitnya, mana yang berkenaan. |