KERAJAAN
SERI PADUKA BAGINDA
MALAYSIA
_________________
PEKELILING
PERKHIDMATAN BIL. 9 TAHUN 1991
_________________
PELAKSANAAN
SISTEM SARAAN BARU
BERDASARKAN
LAPORAN JAWATANKUASA
KHAS KABINET
MENGENAI GAJI
SEKTOR
AWAM 1991
|
||
Bil. |
|
|
1. | TUJUAN |
|
2. | LATAR BELAKANG |
|
3. | GLOSERI ISTILAH |
|
4. | STRUKTUR PERKHIDMATAN |
|
Kumpulan Perkhidmatan |
|
|
Penentuan Jawatan-jawatan Utama dan Gred Khas |
|
|
Klasifikasi Perkhidmatan |
|
|
Pembentukan Semula Skim-skim Perkhidmatan |
|
|
Format Iklan Bagi Lantikan Baru |
|
|
Perkhidmatan-perkhidmatan Kritikal |
|
|
Kedudukan Skim-skim Perkhidmatan Jumud |
|
|
Kedudukan Skim-skim Perkhidmatan Ad Hoc |
|
|
Pengasingan Pengurusan Saraan Badan-badan Berkanun Tertentu |
|
|
5. | STRUKTUR SARAAN |
|
Struktur Saraan Baru |
|
|
Jadual Gaji Matriks |
|
|
Prinsip Pemindahan Gaji |
|
|
Kaedah Pemindahan Gaji |
|
|
Sifir Pemindahan Gaji |
|
|
Perubahan Tarikh Pergerakan Gaji |
|
|
Tanggagaji Khas Untuk Penyandang |
|
|
Anggota
Yang Kekal Dalam Skim Dan Syarat-syarat Perkhidmatan
Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976 |
|
|
Pemindahan Gaji Bagi Guru Sandaran |
|
|
Pelarasan
Gaji Bagi Anggota Yang Dilantik Secara Sementara
Atau Kontrak |
|
|
Penetapan
Kadar Bayaran Anggota Yang Dilantik Secara Sambilan
Dan Sangkut |
|
|
Prinsip dan Kriteria Pemberian Elaun |
|
|
Elaun Yang Dikekalkan |
|
|
Elaun Baru |
|
|
Elaun Yang Digugurkan |
|
|
Prinsip Dan Kriteria Pemberian Kemudahan |
|
|
Kemudahan Yang Dikekalkan |
|
|
Kemudahan Baru |
|
|
Kemudahan Yang Digugurkan |
|
|
Kaedah Baru Pembayaran Elaun dan Pemberian Kemudahan |
|
|
Elaun dan Kemudahan Bagi Anggota Yang Berkhidmat Di Luar Negeri |
|
|
6. | SYARAT-SYARAT PERKHIDMATAN |
|
Perlantikan |
|
|
Tempoh Percubaan |
|
|
Pemberian Taraf Berpencen |
|
|
Prinsip Penetapan Gaji Masuk |
|
|
Prinsip Penetapan Gaji Bagi Kenaikan Pangkat |
|
|
Pergerakan Gaji Tahunan |
|
|
Tarikh Pergerakan Gaji Tahunan |
|
|
Kenaikan Pangkat Dan Sistem Penilaian Prestasi |
|
|
Elaun Gabungan Gred |
|
|
7. | FAEDAH-FAEDAH PERSARAAN |
|
Faedah-faedah Persaraan |
|
|
Tempoh Perkhidmatan Yang Terputus |
|
|
Persaraan Pilihan Sendiri |
|
|
8. | OPSYEN DAN PILIHAN SENDIRI |
|
Opsyen |
|
|
Tempoh Opsyen |
|
|
Pelaksanaan Opsyen |
|
|
Anggota
Yang Cuti Berkursus Atau Bercuti Tanpa Gaji Dalam
Tempoh Opsyen |
|
|
Anggota Yang Bersara Dalam Tempoh Opsyen |
|
|
Anggota Yang Meninggal Dunia Dalam Tempoh Opsyen |
|
|
Syarat-syarat Opsyen |
|
|
9. | JENTERA PENYELESAIAN TUNTUTAN ANOMALI |
|
Tuntutan Anomali |
|
|
Rujukan Anomali |
|
|
10. | GARIS PANDUAN |
|
11. | UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN-PERATURAN
PERKHIDMATAN
YANG PERLU DIUBAHSUAI ATAU DIMANSUHKAN |
|
12. | PEMAKAIAN |
|
|
||
Surat |
||
Lampiran A | - Gloseri Istilah |
|
Lampiran B1 | - Klasifikasi Perkhidmatan |
|
Lampiran B2 | - Senarai Skim
Perkhidmatan Baru
Di Bawah Sistem Saraan Baru |
|
Lampiran B3 | - Skim-skim Perkhidmatan Baru |
|
Lampiran B4 | - Contoh Format
Iklan Skim Perkhidmatan
Baru |
|
Lampiran B5 | - Senarai Perkhidmatan Kritikal |
|
Lampiran B6 | - Senarai Skim
Perkhidmatan Yang Telah
Jumud Sebelum Pelaksanaan Sistem Saraan Baru |
|
Lampiran B7 | - Skim-skim Perkhidmatan
Baru Untuk
Perkhidmatan-perkhidmatan Yang Telah Jumud Sebelum Sistem Saraan Baru |
|
Lampiran B8 | - Format Keterangan
Lanjut Skim
Perkhidmatan Jumud Yang Tidak Tersenarai Dalam Lampiran B6 |
|
Lampiran B9 | - Senarai Skim
Perkhidmatan Yang
Dijumudkan Dalam Pelaksanaan Sistem Saraan Baru |
|
Lampiran
B10
|
- Skim-skim Perkhidmatan
Baru Untuk
Perkhidmatan-perkhidmatan Yang Dijumudkan Dalam Pelaksanaan Sistem Saraan Baru |
|
Lampiran
B11
|
- Syarat KPSL
Secara Istimewa Bagi
Penyandang Dalam Perkhidmatan Jumud Kesan Dari Pelaksanaan Struktur Baru Perkhidmatan Teknikal dan Struktur Baru Perkhidmatan Pentadbiran Ke Perkhidmatan Yang Lebih Tinggi Di Bawah SSB |
|
Lampiran B12 | - Syarat KPSL
Penyandang Dalam
Perkhidmatan Jumud Ke Perkhidmatan Yang Lebih Tinggi Di Bawah SSB |
|
Lampiran B13 | - Syarat-syarat
Perkhidmatan Bagi Penyandang-
penyandang Yang Dilantik Menerusi KPSL Di Bawah SSB |
|
Lampiran B14 | - Format Keterangan
Lanjut Yang Diperlukan
Untuk Sesuatu Perkhidmatan Ad Hoc |
|
Lampiran C1 | - Indeks Skim
Perkhidmatan dan Sifir
Pemindahan Gaji |
|
Lampiran C2 | - Sifir Pemindahan Gaji Bagi Jawatan Utama |
|
Lampiran C3 | - Sifir Pemindahan Gaji Bagi Jawatan Gred Khas |
|
Lampiran
C4
|
- Perubahan Tarikh
Pergerakan Gaji Anggota
Yang Berpindah Daripada Dua Atau Lebih Matagaji Kepada Satu Matagaji Pada 1 Januari 1992 |
|
Lampiran D1 | - Senarai Elaun Yang Dikekalkan |
|
Lampiran D2 | - Imbuhan Tetap
Jawatan Utama dan Gred
Khas |
|
Lampiran D3 | - Senarai Elaun Yang Digugurkan |
|
Lampiran D4 | - Senarai Kemudahan Yang Dikekalkan |
|
Lampiran D5 | - Jadual Pemberian
Elaun dan Kemudahan
Mengikut Kategori |
|
Lampiran D6 | - Syarat, Kelayakan
Serta Kadar Elaun Dalam
Sistem Saraan Baru Berdasarkan Kaedah baru |
|
Lampiran D7 | - Syarat, Kelayakan
Serta Kadar Kemudahan
Dalam Sistem Saraan Baru Berdasarkan Kaedah Baru |
|
Lampiran E1 | - Surat Tawaran
Opsyen Sistem Saraan Baru
Kepada Anggota Tetap Sektor Awam |
|
Lampiran E2 | - Borang Pilihan Sendiri |
|
KERAJAAN
SERI PADUKA BAGINDA
MALAYSIA
____________________
PEKELILING
PERKHIDMATAN BIL. 9 TAHUN 1991
____________________
PELAKSANAAN
SISTEM SARAAN BARU
BERDASARKAN
LAPORAN JAWATANKUASA KHAS KABINET
MENGENAI
GAJI SEKTOR AWAM 1991
TUJUAN
1.
Pekeliling Perkhidmatan ini bertujuan untuk melaksanakan Sistem Saraan
Baru yang melibatkan struktur perkhidmatan yang merangkumi skim-skim perkhidmatan,
gaji, elaun, kemudahan, syarat-syarat perkhidmatan
dan faedah
persaraan bagi semua anggota lantikan tetap sektor awam mulai 1 Januari
1992.
2. Pekeliling ini juga menjelaskan kaedah pemindahan dan pergerakan gaji di bawah Sistem Saraan Baru.
LATAR BELAKANG
3.
Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Gaji Sektor Awam (JKK-MGSA) 1991 telah
mengkaji sistem dan
struktur perkhidmatan
sektor awam secara, menyeluruh dengan tujuan untuk membentuk satu sistem
pengurusan
personel sektor
awam
yang boleh meningkatkan keupayaan dan memainkan peranan yang lebih berkesan
dalam menghadapi perubahan dan cabaran persekitaran masa hadapan.
4. Hasil kajian Jawatankuasa ini yang dikemukakan dalam Laporan Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Gaji Sektor Awam 1991 telah diterima oleh Kerajaan. Berdasarkan Laporan itu, Kerajaan telah bersetuju memperkenalkan Sistem Saraan Baru (SSB).
5.
SSB mengutamakan dua unsur penting, iaitu, fleksibiliti dan galakan
untuk meningkatkan lagi produktiviti
dan kualiti
perkhidmatan bagi mempercepatkan proses pembangunan negara.
GLOSERI ISTILAH
6. Beberapa istilah baru berhubung dengan skim-skim perkhidmatan, gaji, elaun, kemudahan dan syarat-syarat perkhidmatan digunakan dalam Pekeliling ini. Tafsiran istilah tersebut adalah seperti di Lampiran A.
STRUKTUR PERKHIDMATAN
7.
Kerajaan telah bersetuju supaya beberapa perubahan dan pengukuhan dibuat
kepada struktur perkhidmatan
sektor awam
mengikut Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976 (JKK 1976). Perubahan ini perlu
sebagai satu langkah strategik jangka panjang untuk meningkatkan keupayaan
sektor awam bagi memainkan peranannya secara cekap
dan berkualiti
dalam proses pembangunan negara.
Kumpulan Perkhidmatan
8.
Di bawah struktur perkhidmatan sektor awam mengikut Laporan JKK 1976, kumpulan
gaji dibahagikan kepada empat, iaitu, Kumpulan A, B, C dan D.
Dalam SSB, struktur ini disusun semula kepada tiga kumpulan perkhidmatan,
iaitu, Kumpulan Pengurusan Tertinggi, Kumpulan Pengurusan dan
Profesional dan Kumpulan Sokongan. Kumpulan gaji mengikut Laporan
JKK 1976 yang bersamaan dan yang diganti oleh tiga kumpulan baru ini adalah
seperti di Jadual 1-1.
JADUAL
1-1
KUMPULAN
PERKHIDMATAN
Perkhidmatan Baru |
Laporan JKK 1976 |
Kumpulan
Pengurusan
Tertinggi (a) Jawatan-jawatan Utama (b) Jawatan-jawatan Gred Khas Kumpulan
Pengurusan dan
Kumpulan Sokongan
|
Tingkatan Tertinggi 'C' dan ke atas Semua gred
di bawah Kumpulan Gaji A
Semua gred
di bawah Kumpulan Gaji B, C
|
9. Tujuan memperkemaskan struktur perkhidmatan adalah untuk mengurangkan peringkat-peringkat hierarki yang kurang perlu serta mengatasi masalah-masalah organisasi berkaitan dengan pengagihan tugas serta penentuan gred jawatan.
Penentuan Jawatan-jawatan Utama Dan Gred Khas
10. Penentuan Jawatan-jawatan Utama ialah untuk meningkatkan keupayaan dan kualiti kepimpinan pengurusan dalam sektor awam. Jawatan-jawatan Gred Khas pula ditentu berdasarkan pengiktirafan tahap kepakaran dan pengalaman penyandangnya.
11. Jawatan-jawatan Utama adalah jawatan-jawatan Tingkatan Tertinggi 'C' dan ke atas dalam struktur perkhidmatan mengikut Laporan JKK 1976 termasuk jawatan-jawatan setaraf dalam Perkhidmatan-perkhidmatan Tentera dan Polis yang menjalankan tugas pengurusan peringkat tertinggi dan penggubalan dasar negara.
12. Jawatan-jawatan Gred Khas adalah jawatan-jawatan Tingkatan Tertinggi 'C' dan ke atas dalam struktur perkhidmatan mengikut Laporan JKK 1976 yang memerlukan kepakaran dan pengalaman tertentu tetapi tidak menjalankan tugas pengurusan peringkat tertinggi dan penggubalan dasar negara.
13. Penentuan jawatan-jawatan Utama dan Gred Khas adalah diputuskan oleh Jawatankuasa Khas Bagi Mengkaji Jawatan-jawatan Tingkatan Tertinggi.
Klasifikasi Perkhidmatan
14.
Skim-skim perkhidmatan tetap dalam perkhidmatan awam adalah disusun semula
kepada 19 Klasifikasi Perkhidmatan berasaskan persamaan peranan,
bidang dan fungsi. Senarai Klasifikasi Perkhidmatan berkenaan
adalah seperti
di Lampiran B1.
Pembentukan Semula Skim-skim Perkhidmatan
15.
Senarai skim-skim perkhidmatan tetap mengikut Laporan JKK 1976 kecuali
Perkhidmatan Angkatan Tentera, adalah dibentuk semula di bawah klasifikasi
masing-masing seperti di Lampiran
B2. Skim-skim perkhidmatan yang
baru adalah
seperti di Lampiran B3.
Skim-skim perkhidmatan bagi Polis Di Raja Malaysia akan di keluarkan secara
berasingan.
Format Iklan Bagi Lantikan Baru
16. Semua perlantikan ke dalam perkhidmatan awam mulai 1 Januari 1992 hendaklah mengikut skim-skim perkhidmatan baru di bawah SSB. Format iklan hendaklah diasaskan kepada skim-skim perkhidmatan itu mengikut contoh seperti di Lampiran B4.
Perkhidmatan-perkhidmatan Kritikal
17. Beberapa perkhidmatan ditetapkan sebagai Perkhidmatan Kritikal berasaskan perkara-perkara berikut:
17.1 peranan dan sumbangan perkhidmatan ke arah pertumbuhan dan perkembangan ekonomi negara;
17.2 persaingan dalam pasaran buruh bagi tenaga anggota terlatih;
17.3 kelayakan dan kebolehan yang perlu ada pada perkhidmatan tersebut; dan
17.4 keadaan persekitaran tempat kerja.
18. Berdasarkan kajian awal, Kerajaan telah menetapkan beberapa perkhidmatan sebagai Perkhidmatan Kritikal seperti senarai di Lampiran B5.
19. Bagi menarik calon dan mengekalkan anggota dalam perkhidmatan-perkhidmatan tersebut, suatu bayaran insentif disediakan. Kadar bagi Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal adalah seperti ditetapkan di perenggan 52.2.
20. Kedudukan Perkhidmatan Kritikal akan ditentukan semula setiap lima tahun sekali.
Kedudukan Skim-skim Perkhidmatan Jumud
21. Skim-skim perkhidmatan yang jumud di bawah Laporan JKK 1976 akan terus jumud di bawah SSB. Senarainya adalah seperti di Lampiran B6.
22. Skim perkhidmatan yang jumud tersebut adalah juga diperuntukkan skim baru untuk menampung penyandang yang sedia ada. Skim-skim perkhidmatan baru bagi perkhidmatan yang jumud ini adalah seperti di Lampiran B7. Agensi diminta menyemak jika ada lagi perkhidmatan jumud yang tidak disenaraikan di Lampiran B6 dan mengemukakan maklumat mengenainya berasaskan format di Lampiran B8 ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
23.
Skim-skim perkhidmatan yang dijumudkan di bawah SSB seperti disenaraikan
di Lampiran B9 adalah
juga diperuntukkan skim baru seperti di Lampiran B10 bagi menampung
penyandang yang sedia ada. Pengambilan baru
ke perkhidmatan-perkhidmatan
ini dan juga perkhidmatan-perkhidmatan yang telah jumud sebelum ini tidak
dibenarkan.
24. Perbekalan Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) ke perkhidmatan yang lebih tinggi yang wujud sebelum pelaksanaan SSB, di mana sesuai, dikekalkan. Perbekalan KPSL yang dikekalkan dalam skim-skim berkaitan adalah seperti di Lampiran B11, B12 dan B13.
25. Peluang kenaikan pangkat dalam perkhidmatan jumud akan dikekalkan.
Kedudukan Skim-skim Perkhidmatan Ad Hoc
26.
Skim-skim perkhidmatan ad hoc dikekalkan dalam bentuk yang ada sehingga
kajian lanjut dibuat atas
perkhidmatan
berkenaan. Ketua agensi diminta menyemak perkhidmatan ad hoc yang
terdapat di agensi masing-
masing dan
mengemukakan maklumat mengenainya ke JPA mengikut format di Lampiran
B14.
Pengasingan Pengurusan Saraan Badan-badan Berkanun Tertentu
27.
Pengasingan pengurusan saraan Badan-badan Berkanun tertentu bertujuan untuk
menjadikan agensi-agensi
ini lebih
bertanggungjawab (accountable) serta responsif kepada kehendak persekitaran
dengan diberi kebebasan pengurusan yang diperlukan. Badan-badan Berkanun
yang menjalankan fungsi-fungsi yang bercorak komersial dan pelaburan serta
sudahpun mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh seperti Bank Simpanan
Nasional,
Kumpulan
Wang Simpanan Pekerja, Lembaga Urusan dan Tabung Haji, Lembaga Tabung Angkatan
Tentera
dan Pertubuhan Keselamatan Sosial diasingkan pengurusan saraannya daripada
sistem saraan sektor
awam. Kerajaan
akan mengkaji Badan-badan Berkanun yang boleh diberikan taraf pengasingan
pengurusan saraan
dari semasa
ke semasa.
STRUKTUR SARAAN
Struktur Saraan Baru
28. Struktur Saraan Baru mengandungi Gaji Pokok, Imbuhan Tetap dan Komponen Berubah. Gambar rajah Struktur Saraan Baru adalah seperti di bawah:
Gaji
+ Imbuhan
+ Komponen
= Jumlah
Pokok
Tetap
Berubah
Tetap Tetap Tidak Tetap
29. Huraian kepada komponen-komponen tersebut adalah seperti berikut:
29.1 Gaji Pokok adalah amaun yang ditetapkan bagi
anggota sektor awam berasaskan konsep
gaji yang berpatutan untuk menyara keperluan asas, iaitu, makanan, pakaian
dan perumahan;
29.2 Imbuhan Tetap meliputi Imbuhan Tetap Khidmat
Awam, Imbuhan Tetap Perumahan, Imbuhan
Tetap Keraian, Imbuhan Tetap Jawatan Utama dan Gred Khas;
dan
29.3 Komponen Berubah merupakan unsur baru
yang menepati keperluan fleksibiliti dan galakan dalam
SSB. Antara bayaran yang ditetapkan dalam komponen ini ialah Imbuhan
Tahunan dan Bayaran
Insentif Perkhidmatan Kritikal. Imbuhan Tahunan adalah bayaran
yang dibuat tertakluk kepada
keadaan ekonomi negara dan kedudukan kewangan Kerajaan.
Jadual Gaji Matriks
30. Jadual Gaji Matriks [Matrix Salary Schedule (MSS)] diwujudkan dalam SSB untuk keseluruhan perkhidmatan awam kecuali Jawatan Utama dan Jawatan Gred Khas yang menggunakan tanggagaji berbentuk selapis.
31. Struktur gaji dalam MSS mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
31.1 matagaji mengikut susunan Tangga (T) secara mendatar (horizontal);
31.2 setiap gred dalam MSS mengandungi tiga Peringkat (P) matagaji yang disusun secara menegak; dan
31.3 matagaji yang disusun mengikut tiga Peringkat itu
menetapkan kadar kenaikan yang berbeza, iaitu,
kadar pada P3 adalah lebih tinggi daripada P2 dan P2 pula
adalah lebih tinggi daripada P1.
Contoh MSS bagi Perkhidmatan Pentadbiran dan Sokongan, Gred N9 adalah seperti di bawah:
Gred N9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prinsip Pemindahan Gaji
32. Prinsip pemindahan gaji daripada gaji pokok hakiki JKK 1976 kepada SSB hendaklah berdasarkan pemindahan kepada matagaji yang sama atau matagaji yang lebih tinggi berhampiran.
Kaedah Pemindahan Gaji
33.
Pemindahan kepada gaji SSB hendaklah mengambilkira gaji pokok hakiki
JKK
1976 dan dicampurkan kadar kenaikan yang ditetapkan, iaitu, sama ada 8%,
9% atau 10% mengikut Klasifikasi Perkhidmatan yang berkenaan untuk memperolehi
satu jumlah gaji. Jumlah gaji ini dipindahkan kepada matagaji baru yang
sama atau matagaji yang lebih
tinggi berhampiran
di P1, Tangga yang sesuai dalam Gred Gaji MSS yang
berkenaan pada 1 Januari 1992. Proses pemindahan gaji adalah seperti
di Jadual 2-1.
|
Pokok Hakiki |
Kenaikan (%) |
Gaji |
Baru |
Kerani (C11) |
|
($85.20) |
|
(P1T23) Gred N9 |
34. Bagi Jawatan-jawatan Utama dan Jawatan-jawatan Gred Khas prinsip pemindahan gaji daripada gaji pokok hakiki JKK 1976 kepada gaji SSB hendaklah berdasarkan pemindahan ke matagaji yang lebih tinggi berhampiran atas tanggagaji baru bagi gred berkenaan.
Sifir Pemindahan Gaji
35. Indeks mengikut skim perkhidmatan dan sifir pemindahan gaji adalah seperti di Lampiran C1. Sifir pemindahan gaji bagi Jawatan-jawatan Utama adalah seperti di Lampiran C2 dan Gred Khas adalah seperti di Lampiran C3.
Perubahan Tarikh Pergerakan Gaji
36. Kenaikan gaji tahunan diubah kepada pergerakan gaji yang ditetapkan pada salah satu daripada empat tarikh dalam setahun, iaitu, 1 Januari, 1 April, 1 Julai atau 1 Oktober.
37.
Penetapan tarikh pergerakan gaji baru bagi anggota yang berpindah
daripada satu matagaji JKK 1976 kepada satu matagaji baru di MSS
adalah seperti berikut:
JKK 1976 |
SSB |
1 Jan., 1 Feb. dan 1 Mac 1991
1 April, 1 Mei dan 1 Jun 1991 1 Julai, 1 Ogos dan 1 Sept. 1991
1 Okt., 1 Nov. dan 1 Dis. 1991
|
1 Januari 1993 *
1 April 1992 1 Julai 1992
1 Oktober 1992
|
* Diberi kenaikan gaji tahunan dalam tempoh opsyen |
Titik Peningkatan Atau Naik Pangkat |
SSB |
1 Januari hingga
1 Mac 1991
2 Mac hingga 1 Jun 1991 2 Jun hingga 1 September 1991 2 September hingga 1 Disember 1991 2 Disember hingga
31 Disember 1991
|
1 Januari 1993
*
1 April 1992 1 Julai 1992 1 Oktober 1992 1 Januari 1993
|
* Diberi kenaikan gaji tahunan dalam tempoh opsyen |
40. Sekiranya tarikh kenaikan gaji anggota jatuh dalam tempoh opsyen, kenaikan gaji pada tarikh tersebut hendaklah diberi sebelum ditentukan tarikh pergerakan gaji dalam MSS.
41. Dalam keadaan di mana dua atau lebih matagaji atas susunan tanggagaji JKK 1976 berpindah kepada satu matagaji dalam MSS, tarikh pergerakan gaji berubah kepada tarikh baru seperti di Lampiran C4.
42.
Penetapan tarikh pergerakan gaji anggota yang berada di matagaji maksimum
selama dua tahun atau lebih dan yang kurang daripada dua tahun pada 1
Januari 1992 adalah seperti berikut:
Maksimum |
SSB |
Dua tahun dan ke atas
Satu tahun ke atas dan kurang daripada
Enam bulan dan ke atas dan kurang
Kurang daripada enam bulan
|
1 April 1992
1 Julai 1992
1 Oktober 1992
1 Januari 1993
|
43.
Sekiranya pemindahan gaji anggota yang berada di atas tanggagaji khas untuk
penyandang tidak dapat ditampung
di P1 gaji
MSS,
perkara ini hendaklah dirujuk kepada JPA.
Anggota Yang Kekal Dalam Skim Dan Syarat-syarat Perkhidmatan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976
44.
Anggota yang menolak tawaran opsyen SSB akan dibenarkan berkhidmat atas
skim perkhidmatan dan syarat-syarat perkhidmatan JKK 1976. Anggota tersebut
boleh dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat mengikut
skim perkhidmatan
berkenaan dengan syarat apabila dinaikkan pangkat, anggota itu hendaklah
tertakluk kepada syarat-syarat perkhidmatan SSB mulai tarikh kenaikan pangkatnya.
Pemindahan Gaji Bagi Guru Sandaran
45. Faedah pemindahan gaji adalah juga diberi kepada Guru Sandaran berdasarkan MSS yang berkaitan. Sifir pemindahan gaji adalah seperti di Lampiran C1.
Pelarasan Gaji Bagi Anggota Yang Dilantik Secara Sementara Atau Kontrak
46. Anggota yang dilantik secara sementara atau kontrak layak diberi faedah pelarasan gaji mengikut Klasifikasi Perkhidmatannya di bawah SSB mulai 1 Januari 1992.
Penetapan Kadar Bayaran Anggota Yang Diambil Secara Sambilan Dan Sangkut
47. Kaedah penetapan kadar bayaran bagi pengambilan pekerja sambilan dan sangkut akan ditetapkan secara pentadbiran.
Prinsip Dan Kriteria Pemberian Elaun
48. Pemberian elaun dan kemudahan di bawah SSB bertujuan mendorong anggota berkhidmat dengan lebih cemerlang lagi. Selaras dengan matlamat ini, empat prinsip pemberian elaun ditetapkan, iaitu, tidak sejagat (non-universal), tidak kekal (non-permanent), tidak biasa (non-regular) dan kesaksamaan. Prinsip tidak sejagat membolehkan pemberian elaun kepada kumpulan atau perkhidmatan yang ditetapkan. Prinsip tidak biasa pula, menetapkan elaun diberi hanya dalam keadaan-keadaan tertentu. Prinsip tidak kekal menentukan elaun dibayar secara sementara, manakala prinsip kesaksamaan membolehkan elaun diberi kepada anggota perkhidmatan yang layak, secara lebih adil.
49. Pemberian elaun di bawah SSB adalah berasaskan kriteria-kriteria berikut:
49.1 kepakaran;
49.2 kemahiran;
49.3 kepentingan sesuatu perkhidmatan;
49.4 bayaran balik perbelanjaan;
49.5 tanggungjawab tambahan;
49.6 kos sara hidup;
49.7 risiko kerja;
49.8 kesusahan;
49.9 galakan; dan
49.10 keanehan tugas atau perkhidmatan.
50.
Berasaskan kepada kriteria pemberian elaun di perenggan 49, elaun-elaun
dalam SSB dibahagikan kepada
tiga jenis,
iaitu-
50.1 Imbuhan Tetap;
50.2 Bayaran Insentif, dan
50.3 Elaun-elaun Bayaran Balik Perbelanjaan dan Tanggungjawab
Tambahan.
Elaun Yang Dikekalkan
51. Bersesuaian dengan prinsip dan kriteria pemberian elaun di perenggan 48 dan 49, beberapa elaun yang diberi kepada anggota perkhidmatan awam dikekalkan mengikut kadar dan syarat Laporan JKK 1976, melainkan sekiranya dipinda. Ini termasuk elaun-elaun bagi Jawatan Utama dan Gred Khas. Elaun-elaun yang dikekalkan adalah seperti di Lampiran DI.
Elaun Baru
52. Di bawah SSB, beberapa elaun baru diperkenalkan seperti berikut:
52.1. Bayaran Balik Letak Kereta diberi kepada
anggota perkhidmatan awam yang disahkan oleh
Ketua Jabatan perlu menggunakan kenderaan bagi menjalankan tugas rasmi
dan menyewa
ruang letak kereta di pejabat. Jumlah tuntutan Bayaran Balik Letak Kereta
dihadkan kepada
$30.00 sebulan berdasarkan resit.
52.2. Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal diberi
kepada anggota dalam Perkhidmatan Kritikal
kecuali anggota dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi. Kadar bayaran bulanan
adalah seperti
berikut:
|
Daripada Gaji Pokok |
|
10% |
52.3. Imbuhan Tetap Jawatan Utama dan Gred Khas diberi
kepada anggota dalam Jawatan Utama
dan Gred Khas mengikut kadar-kadar bulanan seperti di Lampiran
D2.
Elaun Yang Digugurkan
53.
Beberapa elaun digugurkan kerana tidak menepati prinsip dan kriteria pemberian
elaun seperti ditetapkan. Sebahagian daripada elaun-elaun itu didapati
tidak sesuai diteruskan lagi kerana anggota yang menjalankan tugas-
tugas tersebut
boleh dilengkapi dengan alat-alat keselamatan yang sesuai. Sebahagian daripada
perbelanjaan itu
juga didapati
sesuai ditanggung oleh Jabatan. Elaun-elaun yang digugurkan mulai tarikh
kuatkuasa Pekeliling ini
adalah seperti
di Lampiran D3.
54. Elaun Khas Berpencen Jurubahasa/Penterjemah diberi secara Khas Untuk Penyandang kepada anggota yang sedang menerima elaun tersebut atas syarat dan kadar mengikut Laporan JKK 1976.
55. Elaun-elaun berikut tidak lagi dibayar kepada anggota tetapi, jika perlu, perbelanjaan bagi maksud elaun tersebut hendaklah ditanggung oleh Jabatan mulai 1 Januari 1992. Elaun-elaun yang terlibat adalah seperti berikut:
55.1 Elaun Makanan (Meal Allowance);
55.2 Elaun Keraian bagi anggota yang terkebawah daripada
Tingkatan Tertinggi 'G';
55.3 Elaun Keraian Bahagian Siasatan, Badan Pencegah
Rasuah bagi anggota yang terkebawah
daripada Tingkatan Tertinggi 'G'; dan
55.4 Elaun Catuan Bekalan Makanan Kakitangan Hospital
Bertugas Malam.
Prinsip Dan Kriteria Pemberian Kemudahan
56.
Pemberian kemudahan ditetapkan sebagai satu keistimewaan yang boleh
ditarik balik pada bila-bila masa,
jika didapati
perlu. Ia juga hendaklah diberi dengan saksama kepada anggota yang
layak. Kemudahan-kemudahan dipertimbang berasaskan kepada kriteria-kriteria
kebajikan
serta peningkatan kepada perkhidmatan dan status
anggota
perkhidmatan awam.
Kemudahan Yang Dikekalkan
57. Bersesuaian dengan prinsip dan kriteria pemberian kemudahan dalam SSB, beberapa kemudahan yang diberi kepada anggota perkhidmatan awam sekarang dikekalkan mengikut syarat dan kadar Laporan JKK 1976, melainkan sekiranya dipinda. Kemudahan-kemudahan yang dikekalkan adalah seperti di Lampiran D4.
Kemudahan Baru
58. Di bawah SSB, beberapa kemudahan baru diperkenalkan seperti berikut:
58.1 Cuti Menjaga Anak bertujuan memberi peluang
kepada ibu untuk menyusu dan menjaga bayinya.
Dengan kemudahan ini, anggota wanita boleh dipertimbangkan cuti tanpa
gaji sehingga 90 hari
sebaik sahaja habis tempoh 42 hari cuti bersalin. Jika anggota tidak menggunakan
kesemua 90 hari
cuti tersebut, baki cuti tanpa gaji yang tidak digunakan akan luput. Kemudahan
ini dihadkan kepada
lima kali sepanjang tempoh perkhidmatan-,
58.2 Cuti Isteri Bersalin diberi kepada anggota
lelaki selama tiga hari sebagai cuti tanpa rekod untuk
membantu urusan semasa isteri bersalin, sekiranya anggota itu kehabisan
cuti rehat yang anggota
berkelayakan pada masa itu. Kemudahan ini juga diberi kepada pegawai Perkhidmatan
Pendidikan
yang diarah bertugas semasa cuti penggal persekolahan. Kemudahan ini dihadkan
kepada lima kali
sepanjang perkhidmatan;
58.3 Kemudahan Pinjaman Membeli Komputer diberi kepada
anggota untuk memiliki komputer peribadi
supaya dapat meningkat keupayaan menjalankan tugas selaras dengan
perkembangan pesat dalam
teknologi pengurusan. Pekeliling yang berasingan mengenai perkara ini akan
dikeluarkan oleh
Perbendaharaan Malaysia;
58.4 Keahlian dalam Kelab Rekreasi bertujuan untuk
menggalakkan anggota Kumpulan Pengurusan
Tertinggi serta Kumpulan Pengurusan dan Profesional menganggotai salah
satu kelab yang
disenaraikan. Peruntukan ini bertujuan meningkatkah interaksi mereka dengan
pihak-pihak lain
seperti eksekutif-eksekutif sektor swasta. Pekeliling yang berasingan mengenai
perkara ini akan
dikeluarkan oleh Perbendaharaan Malaysia;
58.5 Kemudahan Mengurus Jenazah bagi anggota yang
meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan
diberi sebagai tanda penghormatan terakhir dan untuk menghargai bakti mereka
kepada negara.
Kemudahan ini diberi seperti berikut:
(i) jumlah sebanyak $1,000 diberi kepada keluarga anggota
bagi tujuan menguruskan
jenazah;
(ii) kemudahan yang diperuntukkan untuk tambang pengangkutan
jenazah seperti dalam
perenggan 8, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 5 Tahun 1978, dipanjangkan juga
kepada
semua anggota yang meninggal dunia dalam perkhidmatan. Kaedah pengangkutan
jenazah yang sesuai dan berpatutan hendaklah digunakan; dan
(iii) kemudahan ini tidak meliputi ahli keluarga yang meninggal dunia
dan juga tambang untuk
pengiring;
58.6 Rawatan untuk keluarga anggota dipanjangkan
kepada ibu bapa yang sah (legal parents). Kemudahan
ini dihadkan kepada rawatan di hospital Kerajaan sahaja dan tidak termasuk
pembekalan alat-alat
ortopedik serta anggota palsu (artificial limbs). Kemudahan ini hanya diberi
semasa anggota di dalam
perkhidmatan sahaja.
Kemudahan Yang Digugurkan
59. Pengumpulan Cuti Rehat Luar Biasa (Perintah Am 12 Bab 'C') dan Cuti Pemulihan (Perintah Am 23 Bab 'C') digugurkan.
Kaedah Baru Pembayaran Elaun dan Pemberian Kemudahan
60. Beberapa kaedah pembayaran elaun dan pemberian kemudahan mengikut Laporan JKK 1976 perlu diubahsuai kepada Klasifikasi Perkhidmatan, Gred Perkhidmatan dan Tanggagaji dalam MSS. Di mana berkaitan, penetapan kadar serta kelayakan bagi elaun dan kemudahan yang diberi berasaskan kaedah di atas adalah berpandukan kepada Kategori anggota mengikut Jadual Pemberian Elaun dan Kemudahan seperti di Lampiran D5.
61. Kelayakan serta kadar elaun dan pemberian kemudahan yang dipinda berasaskan kepada kaedah baru adalah seperti di Lampiran D6 dan D7.
Elaun dan Kemudahan Bagi Anggota Yang Berkhidmat Di Luar Negeri
62. Pekeliling mengenai elaun dan kemudahan bagi anggota yang berkhidmat di luar negeri akan dikeluarkan secara berasingan.
SYARAT-SYARAT PERKHIDMATAN
63. Pada keseluruhannya, syarat-syarat perkhidmatan yang sedia ada masih terpakai tertakluk kepada beberapa pengubahsuaian tertentu.
Perlantikan
64. Had umur maksimum tidak dijadikan syarat wajib bagi lantikan ke perkhidmatan awam. Walau bagaimanapun, calon yang dilantik pertama kali ke perkhidmatan awam hendaklah berumur tidak kurang daripada 18 tahun.
65. Anggota yang dibersarakan atas sebab-sebab kesihatan boleh dilantik semula ke perkhidmatan awam jika disahkan sihat dan berkeupayaan untuk menjalankan tugas-tugas dengan sempurna oleh sebuah Panel Perubatan dan dipersetujui oleh Jemaah Pegawai. Perlantikan semula ini adalah berdasarkan peraturan-peraturan yang akan ditetapkan kemudian.
Tempoh Percubaan
66. Anggota yang dilantik ke perkhidmatan awam perlu melalui tempoh percubaan selama tiga tahun. Anggota yang dilantik sebelum 1 Januari 1992 yang belum disahkan dalam perkhidmatan pada tarikh tersebut, dikehendaki memenuhi tempoh percubaan selama tiga tahun yang dikira daripada tarikh perlantikannya.
67. Bagi semua lantikan baru pada atau selepas 1 Januari 1992, anggota dikehendaki mengikuti Kursus Induksi sebagai syarat pengesahan dalam perkhidmatan. Kursus Induksi akan juga mengambil alih Peperiksaan Am Kerajaan sebagai syarat pengesahan dalam perkhidmatan bagi semua lantikan Kumpulan A dan B sebelum 1 Januari 1992. Walau bagaimanapun, anggota akan diberi pilihan sama ada mengambil Peperiksaan Am Kerajaan atau mengikuti Kursus Induksi dalam baki tempoh percubaannya. Peperiksaan Am Kerajaan akan hanya diadakan sehingga akhir tahun 1994.
68. Di bawah SSB, Peperiksaan Perkhidmatan Kedua untuk tujuan melangkah sekatan kecekapan yang disyaratkan di dalam skim-skim perkhidmatan Kumpulan C dan D dimansuhkan.
Pemberian Taraf Berpencen
69. Anggota yang telah disahkan dalam perkhidmatan dan genap tempoh selama tidak kurang daripada tiga tahun perkhidmatan yang boleh dimasukkira, layak diperakukan oleh Ketua Jabatannya untuk diberi taraf berpencen.
Prinsip Penetapan Gaji Masuk
70. Penetapan gaji masuk hendaklah mengikut prinsip berikut:
70.1 bagi lantikan pertama kali ke perkhidmatan awam
atau bagi anggota yang belum disahkan dalam
perkhidmatannya serta dilantik pula ke suatu jawatan baru atau ke dalam
perkhidmatan yang lain:
(i) gaji permulaan anggota akan ditetapkan pada P1T1
dalam MSS bagi jawatan yang akan
disandangnya;
(ii) Pihak Berkuasa Melantik boleh menimbang pemberian gaji
yang lebih tinggi mengikut perkiraan
satu pergerakan matagaji bagi satu tahun genap pengalaman bagi
anggota yang mempunyai
pengalaman yang sesuai dengan jawatan yang akan disandangnya. Penetapan
gaji masuk yang
berdasarkan kepada pengalaman yang sesuai hendaklah diselaraskan pada P1
dan Tangga yang
bersesuaian dalam MSS bagi jawatan yang berkenaan. Bagi pengisian jawatan
dalam Kumpulan
Pengurusan dan Profesional, pengalaman yang sesuai adalah dikira selepas
anggota berkenaan
mendapat kelulusan iktisas atau akademik; atau
(iii) gaji permulaan bagi seseorang yang dilantik ke jawatan yang
memerlukan bakat dan kemahiran
seperti disyaratkan oleh skim perkhidmatannya akan ditetapkan oleh sebuah
Panel
Penilaian
yang akan ditubuhkan oleh Pihak Berkuasa Melantik. Gaji masuk tersebut
akan diselaraskan
pada P1 dan Tangga yang bersesuaian dalam MSS bagi
jawatan yang akan disandangnya.
70.2 gaji permulaan bagi anggota yang telah disahkan
dalam perkhidmatan dan dilantik ke suatu
jawatan
baru atau ke dalam perkhidmatan yang lain:
(i) anggota akan ditawarkan gaji permulaan, P1T1 dalam
MSS jawatan baru yang berkaitan
sekiranya gaji jawatan lamanya lebih rendah daripada gaji permulaandalam
tanggagaji
jawatan baru; atau
(ii) anggota hendaklah ditawarkan matagaji yang lebih tinggi
berhampiran dengan gaji
hakiki
dalam jawatan lamanya pada P1 dan Tangga yang bersesuaian dalam MSS bagi
jawatan
barunya sekiranya gaji jawatan lamanya adalah sama atau lebih tinggi daripada
gaji permulaan
dalam gred gaji jawatan barunya;
70.4 Pihak Berkuasa Melantik juga boleh meletakkan seseorang
calon atau anggota yang mempunyai
kelayakan-kelayakan khas pada mana-mana Tangga atas P1 dalam MSS bagi sesuatu
jawatan
yang berkenaan.
Prinsip Penetapan Gaji Bagi Kenaikan Pangkat
71. Gaji anggota yang dinaikkan pangkat hendaklah ditetapkan seperti berikut:
71.1 anggota berkenaan akan ditawarkan gaji permulaan,
P1T1 dalam MSS bagi Gred kenaikan
pangkat
sekiranya gaji akhirnya lebih rendah daripada gaji permulaan dalam Gred
kenaikan pangkat;
71.2 anggota berkenaan akan ditawarkan gaji di matagaji
yang lebih tinggi berhampiran dengan
gaji
akhirnya pada P1 dalam MSS bagi Gred kenaikan pangkat
jika gaji akhirnya sama
atau lebih
tinggi daripada gaji permulaan dalam Gred kenaikan pangkat; atau
71.3 jika gaji akhirnya adalah lebih tinggi daripada
tanggagaji
maksimum pada P1 dalam MSS
bagi Gred
kenaikan pangkat, gajinya hendaklah diselaraskan pada P2.
Jika gaji akhirnya adalah juga lebih tinggi
daripada tanggagaji maksimum pada P2, gajinya hendaklah diselaraskan
pada
P3 dalam MSS bagi
Gred kenaikan pangkat. Kaedah penetapan gaji hendaklah pada matagaji yang
lebih tinggi berhampiran
dengan gaji akhirnya.
Pergerakan Gaji Tahunan
72. Pergerakan gaji tahunan akan diasaskan kepada Laporan Penilaian Prestasi Tahunan. Pergerakan gaji tahunan dalam MSS akan dipertimbangkan mengikut salah satu daripada empat cara pergerakan iaitu:
72.1 statik;
72.2 mendatar;
72.3 menegak; atau
72.4 melintang.
73.
Anggota yang sedang berkhidmat dan telah disahkan dalam perkhidmatan serta
genap tiga tahun perkhidmatan layak dipertimbangkan salah satu daripada
empat cara pergerakan gaji. Pelaksanaan empat pergerakan gaji hanya
akan bermula
pada atau selepas 1 Januari 1993.
74. Anggota yang dilantik mulai 1 Januari 1992 dikehendaki melalui tempoh perkhidmatan genap tiga tahun dan disahkan dalam perkhidmatan sebelum layak dipertimbangkan salah satu daripada empat cara pergerakan gaji.
75. Anggota yang berada dalam tempoh percubaan atau yang dilanjutkan tempoh percubaan tanpa berdenda hanya layak dipertimbangkan untuk pergerakan gaji secara statik atau mendatar. Anggota yang dilanjutkan tempoh percubaandengan berdenda tidak layak dipertimbangkan pergerakan gaji tahunan.
76. Anggota yang berjaya disahkan dalam perkhidmatan selepas dilanjutkan tempoh percubaannya dengan berdenda, layak dipertimbangkan untuk mendapat pergerakan gaji tahunan seperti yang ditetapkan di bawah perenggan 83.
77. Anggota yang bercuti separuh gaji atau bercuti tanpa gaji berjumlah tidak melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar adalah layak dipertimbangkan salah satu daripada empat cara pergerakan gaji. Anggota yang bercuti separuh gaji atau bercuti tanpa gaji melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar adalah tidak layak mendapat pergerakan gaji tahunan.
78. Anggota yang cuti berkursus bergaji penuh melebihi enam bulan, layak dipertimbangkan pergerakan gaji tahunan secara isyarat tertakluk kepada laporan kemajuan kursus.
79. Anggota yang pertama kali dilantik secara sementara pada atau selepas 1 Januari 1992, akan diberi pergerakan gaji tahunan secara statik atau mendatar selama tempoh tiga tahun sahaja. Selepas tempoh tiga tahun, pergerakan gaji tahunan adalah statik dan kedudukan mereka akan dikaji semula.
80. Anggota yang pertama kali dilantik atau dilantik semula secara kontrak pada atau selepas 1 Januari 1992 layak diberi pergerakan gaji tahunan secara statik atau mendatar berasaskan kepada Laporan Penilaian Prestasi Tahunan.
81. Anggota yang dilantik secara pertukaran sementara atau pinjaman, layak dipertimbangkan pergerakan gaji tahunan mengikut salah satu daripada empat cara pergerakan di atas tanggagaji jawatan pertukaran sementara atau pinjaman. Pergerakan gaji tahunan di atas tanggagaji jawatan hakikinya hendaklah diselaraskan secara isyarat. Sekiranya tanggagaji di atas pertukaran sementara atau pinjaman adalah tanggagaji selapis, pergerakan gaji tahunan secara isyarat di atas tanggagaji jawatan hakiki akan berdasarkan kepada laporan yang disediakan oleh pihak majikan di tempat anggota itu bertugas.
Tarikh Pergerakan Gaji Tahunan
82. Tarikh pergerakan gaji tahunan ditetapkan kepada empat tarikh pergerakan sahaja dalam setahun seperti dijelaskan di perenggan 36.
83. Tarikh pergerakan gaji tahunan bagi anggota yang telah disahkan dalam perkhidmatan selepas tempoh percubaannya dilanjutkan dengan berdenda akan berubah kepada tarikh pergerakan gaji tahunan yang baru pada tahun berikutnya, selepas tarikh beliau disahkan dalam perkhidmatan, iaitu, seperti berikut:
83.1 jika tarikh anggota disahkan dalam perkhidmatan
jatuh pada tarikh di antara 1 Januari hingga
31 Mac, maka tarikh pergerakan gaji yang baru ialah pada 1 Januari;
83.2 jika tarikh anggota disahkan dalam perkhidmatan
jatuh pada tarikh di antara 1 April hingga
30 Jun, maka tarikh pergerakan gajinya yang baru ialah pada 1 April;
83.3 jika tarikh anggota disahkan dalam perkhidmatan
jatuh pada tarikh di antara 1 Julai hingga
30 September, maka tarikh pergerakan gajinya yang baru ialah pada 1
Julai; dan
83.4 jika tarikh anggota disahkan dalam perkhidmatan
jatuh pada tarikh di antara 1 Oktober hingga
31 Disember, maka tarikh pergerakan gajinya yang baru ialah pada 1
Oktober.
Kenaikan Pangkat Dan Sistem Penilaian Prestasi
84. Kenaikan pangkat ialah peningkatan secara hakiki dari satu gred ke suatu gred yang lebih tinggi dalam perkhidmatan anggota yang berkenaan.
85.
Kenaikan pangkat adalah berasaskan prestasi cemerlang dalam aspek-aspek
penghasilan kerja, sifat-sifat
peribadi yang
utuh, daya kepimpinan dan berpotensi tinggi.
86.
Pada dasarnya, kenaikan pangkat adalah tertakluk kepada kekosongan
jawatan kecuali bagi perkhidmatan
tertentu yang
tidak mensyaratkan kekosongan jawatan.
87. Kenaikan pangkat ini boleh berlaku dalam dua keadaan, iaitu, secara biasa dan luar biasa. Tertakluk kepada perenggan 86 di atas, anggota yang mempunyai prestasi cemerlang dan berpotensi tinggi boleh dinaikkan pangkat secara luar biasa dalam tempoh yang lebih singkat daripada anggota lain yang dinaikkan pangkat secara biasa.
88. Sebagai kaedah utama untuk mengukur kebolehan, prestasi dan kecekapan anggota, khusus bagi tujuan pergerakan gaji dan lain-lain fungsi pengurusan personel, borang-borang Laporan Nilaian Prestasi Tahunan telah digubal semula supaya lebih objektif. Di antara elemen penting yang diberi penekanan di dalam borang ini ialah aspek penetapan hasil kerja (target setting), keperluan penyeliaan oleh pegawai atasan termasuk memberitahu pencapaian prestasi dan kelemahan pegawai yang diselia. Di samping itu, anggota dalam Kumpulan Sokongan di bawah SSB (khususnya Kumpulan D Laporan JKK 1976) yang sekarang tidak diperuntukkan borang Penilaian Prestasi Tahunan akan disediakan borang penilaian prestasi yang khusus. Satu Pekeliling Perkhidmatan mengenai Sistem Penilaian Prestasi akan disediakan secara berasingan.
Elaun Gabungan Gred
89.
Anggota yang memangku jawatan yang lebih tinggi di bawah Laporan JKK 1976
dan menerima opsyen SSB,
layak dibayar
Elaun
Gabungan Gred (EGG) sekiranya jawatan hakikinya telah digabungkan dengan
jawatan yang dipangkunya dalam satu gred di bawah SSB.
90. Amaun EGG dikira berdasarkan perbezaan di antara gaji pokok hakiki anggota dengan gaji permulaan jawatan yang dipangkunya, setelah diselaraskan kepada gaji MSS pada 1 Januari 1992.
91. EGG akan dibayar sehingga gaji hakiki anggota mendapat pergerakan ke tangga yang bersamaan dengan matagaji permulaan bagi jawatan yang dipangkunya atau sehingga 31 Disember 1992 mengikut mana yang terdahulu.
FAEDAH-FAEDAH PERSARAAN
Faedah-faedah Persaraan
92.
Pada umumnya, peruntukan-peruntukan di dalam Akta Pencen 1980, Akta Pencen
Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan 1980, Akta Penghitungan Semula
Pencen 1980 dan Akta Penyelarasan Pencen 1980
adalah dikekalkan
melainkan sekiranya dipinda selaras dengan hasrat dan matlamat SSB.
Tempoh Perkhidmatan Yang Terputus
93. Tempoh perkhidmatan yang terputus kerana bercuti tanpa gaji untuk berkursus boleh diambilkira bagi tujuan perkiraan faedah persaraan dengan syarat-syarat seperti berikut:
93.1 anggota yang berkursus telah diberi kelulusan cuti belajar tanpa gaji atau tanpa biasiswa;
93.2 kursus yang diikuti itu berkaitan dengan perkhidmatan; dan
93.3 anggota itu kembali bertugas dengan Kerajaan selepas tamat kursus.
94.
Bagi tempoh perkhidmatan yang terputus atas sebab-sebab yang diizinkan
dan diselangi dengan perkhidmatan
di sektor
swasta sebelum berkhidmat semula dengan Kerajaan, hanya tempoh perkhidmatan
dengan Kerajaan boleh diambilkira untuk tujuan perkiraan faedah persaraan.
Persaraan Pilihan Sendiri
95.
Anggota sektor awam yang bersara secara pilihan sendiri apabila mencapai
umur 40 tahun layak menerima
ganjaran perkhidmatan
dan bayaran gantian cuti rehat pada tarikh persaraan pilihan sendiri.
OPSYEN DAN PILIHAN SENDIRI
Opsyen
96. Opsyen hanya akan diberi kepada anggota bertaraf tetap yang sedang berkhidmat pada 1 Januari 1992. Anggota tetap adalah yang dilantik ke jawatan tetap termasuk yang dalam percubaan, tukar sementara dan pinjaman. Contoh surat tawaran opsyen dan borang pilihan sendiri SSB adalah seperti di Lampiran E1 dan Lampiran E2.
97. Opsyen tidak diberi kepada anggota yang bertaraf sementara, sangkut, sambilan, sandaran dan kontrak.
Tempoh Opsyen
98. Opsyen hendaklah dibuat dalam tempoh tiga bulan mulai 1 Januari 1992 hingga 31 Mac 1992. Anggota yang tidak membuat pilihan sendiri atau tidak menyerahkan borang pilihan sendiri kepada Ketua Jabatan sebelum atau pada 31 Mac 1992 disifatkan sebagai menolak tawaran SSB.
Pelaksanaan Opsyen
99. Pelaksanaan opsyen adalah seperti berikut:
99.1 bagi anggota yang telah menerima opsyen ini dengan
terma-terma dan syarat-syarat dalam surat tawaran
opsyen tetapi selepas daripada penerimaan tersebut meletak jawatan atau
ditamatkan perkhidmatan atau
dibuang kerja dalam tempoh opsyen, maka tawaran ini adalah dengan sendirinya
terbatal;
99.2 bagi anggota yang sebelum 1 Januari 1992 atau pada
bila-bila masa sehingga 31 Mac 1992 ditahan kerja
atau digantung kerja atau surat pertuduhan dengan tujuan buang kerjatelah
dikeluarkan kepadanya oleh
Pihak Berkuasa Tatatertib, apa-apa faedah yang layak diberi
akan diselaraskan dengan sewajarnya
melainkan jika, dalam tempoh opsyen, Pihak Berkuasa
Tatatertib mengenakan hukuman buang kerja; dan
99.3 bagi anggota yang sebelum 1 Januari 1992 atau pada
bila-bila masa sehingga 31 Mac 1992
dikenakan
perintah tahanan, kediaman terhad, buang negeri, depotasi atau apa-apabentuk
perintah sekatan atau
pengawasan sama ada dengan bon atau sebaliknya di bawah mana-mana
undang-undang yang
berkuatkuasa, apa-apa faedah yang layak diberi akan diselaraskan
dengan sewajarnya melainkan jika,
dalam tempoh opsyen Pihak Berkuasa Tatatertib
mengenakan hukuman buang kerja.
Anggota Yang Cuti Berkursus Atau Bercuti Tanpa Gaji Dalam Tempoh Opsyen
100. Anggota yang cuti berkursus atau bercuti tanpa gaji dalam tempoh opsyen hendaklah ditawarkan opsyen oleh Ketua Jabatan terakhir di mana anggota bertugas.
Anggota Yang Bersara Dalam Tempoh Opsyen
101. Anggota yang bersara dalam tempoh opsyen tetapi tidak termasuk anggota yang dibersarakan atas alasan pekerjaan anggota itu ditamatkan demi kepentingan awam di bawah Seksyen 10 (5) (d) Akta Pencen 1980 (Akta 227) atau Seksyen 10 (5) (d) Akta Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan 1980 (Akta 239) hendaklah ditawarkan opsyen oleh Ketua Jabatan.
Anggota Yang Meninggal Dunia Dalam Tempoh Opsyen
102. Anggota yang belum membuat pilihan sendiri dan meninggal dunia dalam tempoh 1 Januari 1992 sehingga 31 Mac 1992 adalah disifatkan sebagai menerima gaji dan syarat-syarat perkhidmatan serta faedah-faedah persaraan baru mengikut Pekeliling ini.
Syarat-syarat Opsyen
103. Opsyen hendaklah dibuat tanpa syarat. Anggota tetap yang membuat opsyen dengan bantahan atau dengan syarat-syarat tambahan atau sebagainya akan disifatkan menolak tawaran itu.
104. Opsyen yang ditawarkan kepada anggota tetap adalah berdasarkan kepada butir-butir perkhidmatan dalam borang tawaran opsyen. Dalam keadaan di mana terdapat pemberian butir-butir yang salah yang menyebabkan tawaran yang salah diberikan, maka tawaran tersebut hendaklah dianggap batal serta tidak sah dan satu tawaran baru akan dikeluarkan.
105. Opsyen yang dibuat oleh anggota adalah muktamad.
JENTERA PENYELESAIAN TUNTUTAN ANOMALI
Tuntutan Anomali
106.
Dalam urusan pemindahan ke sistem saraan dan syarat-syarat perkhidmatan
di bawah Pekeliling Perkhidmatan
ini mungkin
terdapat perkara-perkara yang dianggap sebagai anomali seperti ditakrifkan
di bawah Akta Tribunal Perkhidmatan Awam 1977. Untuk membolehkan anggota
yang terkilan itu mengemukakan tuntutan-tuntutan anomali kepada Kerajaan,
pindaan-pindaan tertentu akan dibuat kepada Akta tersebut.
Rujukan Anomali
107. Apabila pindaan-pindaan ini dikuatkuasakan tuntutan-tuntutan boleh dikemukakan terus kepada Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam tanpa melalui Ketua Jabatan. Sekiranya tuntutan-tuntutan itu tidak dapat diselesaikan oleh Kerajaan, anggota yang berkenaan boleh merujuk tuntutan yang sama kepada Tribunal Perkhidmatan Awam untuk mendapat keputusan muktamad.
GARIS PANDUAN
108. Garis Panduan mengenai pelaksanaan SSB akan diedarkan secara berasingan.
UNDANG-UNDANG
DAN PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN YANG PERLU
DIUBAHSUAI
ATAU DIMANSUHKAN
109. Perbekalan dalam Pekeliling ini berkuatkuasa mulai 1 Januari 1992. Tindakan akan diambil untuk meminda, mengubahsuai serta memansuhkan undang-undang dan peraturan-peraturan yang berkaitan bagi menyelaraskannya dengan peruntukan-peruntukan dalam Pekeliling Perkhidmatan ini.
PEMAKAIAN
110. Tertakluk kepada penerimaannya oleh Pihak Berkuasa masing-masing, peruntukan Pekeliling Perkhidmatan ini dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Negeri, Badan Berkanun dan Kuasa Tempatan.
" BERKHIDMAT
UNTUK NEGARA "
(TAN
SRI DATO' MAHMUD BIN TAIB),
Ketua Pengarah
Perkhidmatan Awam,
Malaysia
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM, MALAYSIA.
23 Disember 1991
Semua Ketua
Setiausaha Kementerian
Semua Ketua
Jabatan Persekutuan
s.k.
Semua YB Setiausaha
Kerajaan Negeri
Semua Ketua
Pengurusan Badan Berkanun
Semua Ketua
Pengurusan Kuasa Tempatan