1. MajlisBersama Jabatan
Bagi ..............................................................................................
(selepas ini
disebut sebagai "Majlis") hendaklah mengandungi
...................................................................................
ahli
termasuk Pengerusi, Naib Pengerusi dan Setiausaha-setiausaha
yang terdiri daripada ............................... ahli
yang dilantik oleh Ketua Setiausaha Kementerian/Ketua
Jabatan atau Ketua Pejabat Cawangan/pihak
bertanggungjawab Badan-badan Berkanu ataucawangannya/Kuasa-kuasa
Tempatan (selepas inidisebut sebagai "Pihak Pegawai") dan ....................................................................................................
ahli yang dipilih oleh
Kesatuan Sekerja dan Persatuan-persatuan Kakitangan
yang mewakili pekerja-pekerja di ..................................
.................................. atau pekerja-pekerja
itu sendiri (selepas ini disebut sebagai "Pihak Pekerja").
PIHAK PEGAWAI
2. Ahli-ahli bagi Pihak
Pegawai hendaklah terdiri daripada pegawai-pegawai di mana Majlis Bersama
Jabatan ditubuhkan di dalam Kementerian/Jabatan/Badan-badan Berkanun/Kuasa-kuasa
Tempatan atau di dalam pejabat
cawangannya seperti berikut:
PIHAK PEKERJA
3. Ahli-ahli bagi Pihak
Pekerja hendaklah terdiri daripada pekerja-pekerja di mana Majlis
Bersama Jabatan ditubuhkan di dalam Kementerian/Jabtan/Badan-badan
Berkanun/Kuasa-kuasa
Tempatan atau di dalam
pejabat-pejabat cawangannya di mana berkenaan
dan dilantik oleh Kesatuan-kesatuan Sekerja dan Persatuan-
persatuan Kakitangan yang berdaftar yang mewakili
pekerja-pekerja tersebut (atau pekerja-pekerja sendiri).
Peraturan bagi pemilihan ahli-ahli Pihak Pekerja
hendaklah mengikut peraturan-peraturan yang
akan disediakan
buat permulaan oleh satu Jawatankuasa yang ditubuhkan
oleh Pihak Pekerja di mana Majlis Bersama akan
ditubuhkan di dalam Kementerian/Jabatan/Badan-badan
Berkanun/Kuasa-kuasa Tempatan atau di dalam pejabat-pejabat cawangannya.
Peraturan hendaklah diluluskan oleh Ketua Jabatan/Pejabat Cawangan yang
berkenaan.
4. Kekosongan yang berlaku di dalam keanggotaan Pihak Pekerja hendaklah dipenuhi oleh calon-calon daripada Kesatuan/Persatuan yang melantik wakil yang mengosongkan jawatan itu, atau pekerja-pekerja itu sendiri.
5. Ahli-ahli Pihak Pekerja
hendaklah memegang jawatan selama tempoh 1 alau 2 tahun mulai daripada
tarikh perlantikan mereka dan mereka boleh terus memegang jawatan tersebut
sehingga ahli-alili yang akan mengambil alih
telah dilantik/dipilih.
PEGAWAI-PEGAWAI MAJLIS
6. Pegawai-pegawai Majlis adalah terdiri daripada Pengerusi, Naib Pengerusi dan Setiausaha Bersama, Naib Pengerusi hendaklah terdiri daripada dan dipilih oleh Pihak Pekerja. Tiap-tiap pihak dalam Majlis hendaklah melantik seorang daripadanya untuk memenuhi jawatan Setiausaha Bersama.
TUJUAN
7. Tujuan Majlis adalah
untuk memperolehi seluas-luas kerjasama yang menyeluruh di antara Kementerian/Jabatan
/Badan-badan Berkanun/Kuasa-kuasa Tempatan dengan Pegawai-pegawai yang
bergaji di dalam Kementerian /Jabatan/Badan-badan Berkanun/ Kuasa-kuasa
Tempatan dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan kelicinan
kerja dan kebaikan pekerja-pekerja yang berkenaan;
untuk mengadakan jentera bagi menguruskan soal-soal mengenai syarat-syarat
bekerja dan amnya untuk mengumpul berbagai buah fikiran daripada pekerja-pekerja
dengan wakil-wakil rasmi Kementerian/ Jabatan/Badan-badan Berkanun dan
Kuasa-kuasa Tempatan.
BIDANG DAN FUNGSI
8. Bidang dan fungsi Majlis
hendaklah tertumpu hanya kepada perkara-perkara yang termasuk di dalam
bidang
kuasa Majlis yang mana adalah seperti berikut:
MESYUARAT-MESYUARAT
9. Mesyuarat-mesyuarat biasa bagi Majlis hendaklah diadakan sekurang-kurangnya 1 bulan sekali.
10. Kuorom bagi mesyuarat Majlis hendaklah
terdiri daripada .........................................................................
..................................
ahli Pihak Pegawai dan .............................................................
ahli Pihak Pekerja.
11. Agenda bagi mesyuarat-mesyuarat
Majlis, hendaklah disediakan oleh Setiausaha Bersama dan dihantar oleh
Setiausaha-setiausaha tersebut kepada pihak masing-masing
tidak kurang daripada 7 hari sebelum tarikh mesyuarat. Perkara-perkara
yang tidak termasuk di dalam agenda hanya boleh dibincangkan dengan kebenaran
Pengerusi dan
Naib Pengerusi.
12. Mesyuarat khas Majlis boleh
diadakan dengan permintaan Pengerusi atau Naib Pengerusi bila dikehendaki.
Tarikh mesyuarat tersebut hendaklah dipersetujui
oleh pegawai-pegawai Majlis. Perkara-perkara yang akan dibincangkan di
mesyuarat tersebut hendaklah terhad kepada perkara-perkara yang dinyatakan
dalam notis memanggil mesyuarat tersebut.
KEPUTUSAN
13. Segala keputusan-keputusan Majlis hendaklah dicapai secara persetujuan di antara kedua-dua belah pihak.
14. Keputusan yang diambil
jika tidak ada hubungan dengan Jabatan-jabatan lain dan tidak pula bertelingkah
dengan dasar Kerajaan bolehlah diselenggarakan
atau dilaksanakan terus oleh Kementerian/Jabatan/Badan-badan Berkanun/Kuasa-kuasa
Tempatan atau Pejabat Cawangan di mana berkenaan. Bagi keputusan yang ada
kaitan
dengan dasar Kerajaan ataupun dengan Jabatan-jabatan
lain ianya hendaklah dirujukkan kepada Jabatan
Perkhidmatan Awam ataupun kepada Jabatan-jabatan
yang berkenaan.
PINDAAN KEPADA PERLEMBAGAAN
15. Perlembagan majlis
boleh dipinda di mana-mana satu mesyuarat Majlis. Notis menggenai pindaan
hendaklah diberi dan diedarkan kepada ahli-ahli Majlis sekurang-kurangnya
sebulan sebelum tarikh mesyuarat. Segala pindaan perlembagaan yang telah
diluluskan oleh Majlis hendaklah dikemukakan ke Jabatan Perkhidmatan Awam
untuk diluluskan.